torsdag den 14. november 2013

Best Friend Trick Challenge - Retro Tricks

Jeg elsker at træne tricks med mine hunde, jeg elsker hvor sjovt det er at træne tricks med dem, jeg elsker deres iver efter at regne ud, hvad det er jeg ønsker af dem, jeg elsker at det ikke gør noget om man laver fejl i trickstræning, da fejlene ofte kan lede til nye og anderledes tricks, og jeg elsker også at man kan bruge trickstræning til mange ting i den "almindelige" træning. Trickstræning kan bruges til at øge hundenes kropsbevidsthed (bla bevidstheden om at de har bagben og at de kan styre dem), det kan bruges til at skabe bedre kontakt mellem hund og fører, til opvarmning før andre hundeaktiviteter, til udstrækning efter andre hundeaktiviteter, til at forbedre hundens balance og til mange andre ting. Kort sagt: Tricks are cool.
 
 
Her i Danmark har vi en online trick challenge konkurrence man kan deltage i via facebook. Der er en ny challenge cirka 2-3 gange om året. Her i starten af november har vi lige afsluttet challengen: Retro Tricks.
 
Retro Tricks challengen var inspireret af de gamle kassette bånd, så vi skulle lave 5 tricks under temaerne: play, fastforward, rewind, pause og eject.
Play: Et trick hvor hunden går.
 
Fastforward: Et trick hvor hunden løber.
 
Rewind: Et trick hvor hunden bakker.
 
Pause: Et trick hvor hunden fastholder en position i mindst 5 sekunder.
 
Eject: Et valgfrit trick kan beskrives med ordet eject.
 
 
For at deltage i challengen, skal man lave en video med disse 5 tricks, og videoen må højest vare 1 minut.
 

Så først skulle jeg finde ud af hvilke tricks jeg ville bruge til denne challenge. Jeg lavede en brainstorm sammen med gode trickstræningsvenner, og vi fik alle gode idéer til vores hunde. Til Coby kom jeg frem til, at han skulle hente et lommetørklæde når jeg nøs, så skulle han holde en position mens jeg smed lommetørklædet ud, derefter skulle han åbne en skraldespand og fjerne en skraldepose fra den, skraldeposen skulle han så bære hen til en lille legetøjsbil, og så skulle han bakke væk mens han trak legetøjsbilen efter sig.
Så det gav os mange nye ting at træne på, og meget nyt Coby skulle lære. Heldigvis havde vi god tid til det, så vi kunne fokusere på et trick ad gangen, og så tilsidst på at sætte dem sammen og filme det.
 
Her er Cobys slut resultat:
 
 
Jeg endte med at lave en video med Miki også, den kan ses her:
 
 
Og her kan man se min gode træningskammerat Per og hans border Paceys bidrag:
 
 
Og tilsidst også en video med en anden god træningskammerat Line og hendes hund Louis:
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar